Vår Segelkapten har gett oss en ny färdplan och karta.

224650-266

Seglingen

Målet med denna resa är att ha roligt, det är samtidigt en kappsegling och det finns både norrmän, finnar och Umebor att slå.

Mitt mål är att man skall känna sig bekväm på sin båt och att alla ska vara med och segla aktivt. Vi som åker har alla olika erfarenheter av segling och jag/vi ska försöka fördela kompetenserna så att alla får ut så mycket som möjligt av resan. Jag bifogar årets tänkta rutt, den kan ändras men det sker isf på plats. Jag återkommer till rutten längre ner och ska försöka berätta lite om de olika stoppen och sträckningarna.

Denna vecka är en semestersegling med kappseglingskaraktär. Från start till mål är det kappsegling i samma anda som på onsdagsseglingarna eller Luleregattan. Alla ska vara med och segla och vi ska segla så bra som möjligt. Här ska vi trimma oss som besättning så att vi blir samarbetade och får bästa möjliga fart på båten.

Skepparen (Jesper, Erik) kommer alltid att ta båten in och ut ur hamn. Vid sidan av kappseglingen kommer vi att segla en hel del och mitt mål är att alla (som vill) ska segla och leda båten vid något tillfälle.

 

Rutten (bifogar karta/bansträckning)

Lördag: Vi hämtar/bunkrar båtarna och kommer att segla en par timmar till Veli Drevenik, här köper man god olivolja, honug eller ett litet konstverk om man vill. Adriatiska havets bästa käk serveras under mingelmiddagen.

Söndag: Distanssegling till ön Vis, Vis är ett enda stort fort kanske mest känt för Titos möten med Churchill under ww2 men det var ett fort redan för ett par hundra år sedan.

Måndag: Palmizana, här kan vi välja att gå in i naturhamn eller följa resten in i marinan. Hvar ligger runt hörnet. Åka snabbtaxi för en hundring är skoj. I mån av tid kommer vi att smita på en liten överraskning här?.

Tisdag: Banseglingar, vi stannar i Palmizana jag föreslår att vi lägger oss inne vid Hvar för natten. Carpe diem är ett måste (chillout bar). Fort finnes för historikerna?.. Under em tar vi en tur runt öarna och badar lite (eller när tid finnes). Om vi hinner ska vi ta en segeltur till Zlatans vinodlingar. Lokal vinproducent och entreprenör.

Onsdag: Distanssegling till staden Starigrad, ligger även den på ön Hvar. Här har vi en bra möjlighet att bunkra, bra butik. Stargrad är lite avsides och lite mindre turistigt. Dock finns en liten turistrepa för den som vill.

Torsdag: Fri segling, en bansegling utanför ön Brac innan vi går in i Milna för segerfest och prisutdelning.

Fredag: Fri segling till hemmahamn, förslagsvis tar vi en taxi till Trogir på kvällen, det är mitt emellan de två hamnar jag misstänker vi kommer att hämta våra båtar. Får vi en avslutande liten kväll ihop. Trogirs gamla stadsdelar är riktigt fina.

Lördag: Utcheck och hemfärd.

 

En kort beskrivning?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0