Tidig Söndagmorgon i skogslandet kring Överkalix

Tidig Söndagmorgon

Åkte upp till min Mor på Lördag för att jag hade fått redan på att dom hade skymtat varg vid en slaktplats där en älg var tjuvskjuten, for ut till platsen 03,00 med kaffe och mackor åt mig och vargen. Satt i mitt mobila gömsle och väntade och väntade, timmarna gick men ingen varg syntes till. Såg bar spår av vargen.  Den här bilden är tagen vi ett tidigare tillfälle i våras med Nikon D300 och 300mm objektiv + teleförlängare.

Min Kameraryggsäck innerhåller !!!

Min kameraväska har varierat mycket den senaste tiden väldigt mycket från
D3,D300,D60,D80,D2x,D2xs,D70s,D70,D100

Jobbar nu uteslutande med Nikonkameror, men dammar av Hasselbladarna och Sinaren ibland.
Nikon D3 som jag tyckte bra om men kom i det läget att jag vill renodla min utrustning så brorsan grabb fick överta Nikon D3, Min första D300 med MB-D10 Var dom första som levererades från Cyberphoto den passerade 20000exp i veckan. Sedan jag har börjat köra med Nikon D300 (som jag kallar för Turistkamera) så är mina D2x och D2xs kameror bara vara objektiv hållare.

Nu är det detta som gäller i min Fotoryggsäck!
3st Nikon D300 alla har MB-D10 och följande objektiv.
Tokina 12-24mm /4.0 (jo jag vet det är inte nikon men var det ända jag fick tag i med direkt leverans)
Nikon Nikkor 70-200 f2.8 AFS VR IF-ED
Nikon Nikkor AF-S DX 17-55 f2.8 ED IF
Nikon Nikkor 300mm/2,8 AF "mitt normal objektiv"
2st WT-4

Som Backup hus har jag.
1st Nikon D2x (den har passerat 65000exp så den går nog inte att sälja utan behåller den så kan jag använda batteriladdaren för min D300.)
3st Nikon D2xs (ska säljas)
1st Nikon D2hs (ska säljas)

Som ny turist kamera utrustning har jag
Nikon D80 + 18-135 mm
Nikon D60 + 18-55 mm + 55-200 mm

När jag tar på mig parningsdräkten så är det Nikon Coolpix som gäller
Coolpix P5100 eller S600

Nikon D70s + 18-70mm "Min turistkamera för familje medlemar"
Nikon D100 "min smutsiga miljö kamera"
Nikon objektiv AF 24mm, 35-70mm, /2,8, 80-200mm/2,8
600mm MF, Nikon AF 24-70mm, AF 300mm/4
LowePro Väska Stealth reporter 500Aw och Ryggsäcken Pro Trekker AW + DaKine Skipack Sequence Fotoryggsäck som har blivit min favortisäck

Mitt Snöstativ

Är i kväll och fotografera med mitt ombyggda papparazzi kjälke

Mina favorit Blixtar !!!!

Mina favorit Blixtar

Igår kväll var jag och gjorde ett större blixtjobb så jag plockade fram mina Pro-7b blixtar. använder mig av Manfrottos Giraff stativ( på bilden utan bommen) hänger upp 7b generatorn i stativet och du får ett stativ som aldrig blåser omkull. sedan kör jag med Elinchom skyport fördelen med skyport är att jag har 4 mottagare och kan kör med 4 grupper eller alla samtidigt. 120-180m klara skyport att trigga blixtarna.
// Micke

Ikväll är det semifinal i basket !!!

Tyvärr så hinner jag nog inte dit, har en plåtning ikväll 19.30 så innan jag har packat ihop min blixtar mm. så är det väl matchen över.

Nikon D300 MB-D10 kan man få ut 8b/sek utan MB-D10

D300
Japp om du är i ett läge där du inte vill ha på MB-D10 på din kamera och vill få ut 8b/sek så kan du med enkla inställningar få ut detta! ställ in menyn e5 och e6 på bara blixt. Till dela f4 till BKT.
ställ in BKT på 9 frames. ställ in kamera på singel frames S läge inte Ch läge.
Håll inne func knappen och ta 9 Bilder i ett rasande tempo.

Kolla på min You Tube
och sedan på mina favoriter så finns det en film hur man gör!

ps! kollade att göra detta på mina övriga nikon kameror och det verka ha samma effekt, kan vara bra efter som jag fotar mest på Singel läge men kan på detta sätt snabbt köra Ch läge

Äntligen får Tore sin 50års present

Filmen att Angöran en Brygga
2003 fyllde våran Vän Tore Isaksson 50år Så Thomas och jag tog med han på en resa som vi dokumenterade. vi åkte på en Danskryssning "Nöjesvågen" en Branschträff  om nöjen. Sedan Thomas och jag hade sett på råfilmen så var vi tvungen att censurera hela filmen men nu efter 5 år har vi släppt på censuren.

Mange och jag var och fotograferade Svanar i lördag

Svanar
05.10 kom mange och hämtade mig för nu skulle vi ut och fotograferade svanar, för en gångs skull så fick jag sova i framsätet. fick med mig 300mm/2.8 och 2x teleförlängaren på min D2x som den här bilden var tagen med + D60 och 17-55mm 2.8

Nikon D60 och 17-55mm 2.8

Detta var min favorit i helgen D60 och 17-55mm 2.8 den optimala Turistkameran....bilden på kameran är tagen med  Coolpix S-600 28mm

Kommer att bara i fortsättningen köra med D300 i min kamera väska mycket pga den stora skärmen och att du kan köra SB-800 och kan styra allt med den inbyggda blixten utan att den påverkar bilden. Tidigare har jag klagat på batterikapaciteten men sedan jag kör med EN-EL4 batterier där jag får ut mellan 1500-1800 exp så jag är  nöjd.
// Micke

ps!
Mange som kör också med D300 är super nöjd och Brorsan som fick sin D300 förra veckan, han har limmat fast 18-200 på det huset. både mange och brorsan är lite avunds på D60 den är så liten !!!!

Var och dansade på pitefolkan

For ner till piteå och dansade och tog lite pressbilder på Thomas Deutgen P4 Dans progamledare.
Jag säger bara en sak jag älskar D300 och mina SB-800 blixtar sen älskar jag att dansa också ;-)

Databord i bilen

Har gjort ett Databord i bilen med lite manfrotto delar Obs är bara en prototyp som jag testar

Capture NX

I fredags satt jag hela dan och jobbade med Nikons nya programvaror och mest Capture NX och det är det klart bästa att jobba med kontrollpunkter typ denna Häst att få grönare gräs tog ca 90 sek att göra.

Brorsan Utrustning på sin snöskoter

224650-157
OBS! arkivbild när jag dra på brorsans grejer.
Brorsan har lämnat mig ensamen hemma, för han är i fjällen och kör snöskoter. jag är klart avuns att inte jag kunde åka.

Storfrämmande i stan! Thomas Deutgen hälsade på!

Radioprofilen Thomas Detugen hälsade på i Luleå och jag passade på att ta lite bilder på oss när vi bläddrade i senaste  nummret av tidningen Får Jag Lov Bildern är tagen med Nikon D60

Nikon D60

en av dom första bilderna med Nikon D60 helt klart en trevlig kamera

224650-274
Nu har brorsan uppdaterat sin nya hemsidan

Nu öppnar jag bloggen igen utan lösenord

224650-271

Torsdag flög jag till S-holm möte och kurs 09.00-18.00 man blev slut i knoppen hade bokat sista flyget hem för att inte behöva stress ut till Arlanda.

Så lördagens skoter tur var bra för kropp själ

Öppnar nu bloggen utan lösenord, har haft de stängd pga vissa systemtekniska åtgärder.

Så det blev lite kite bilder.

224650-267

Vi hittade lite Kite åkare

224650-268
Vi träffade på lite kite åkare som gjorde lite trix för oss

Vi tog en tur på havs isarna med skoter

224650-272
Här har vi stannat till utanför kallaxön för en lite paus

I lördag så for brorsan och jag på skotertur

Riggning
Provriggade lite nya stativ för att få provbilder  med lite nya vinklar.

Vår Segelkapten har gett oss en ny färdplan och karta.

224650-266

Seglingen

Målet med denna resa är att ha roligt, det är samtidigt en kappsegling och det finns både norrmän, finnar och Umebor att slå.

Mitt mål är att man skall känna sig bekväm på sin båt och att alla ska vara med och segla aktivt. Vi som åker har alla olika erfarenheter av segling och jag/vi ska försöka fördela kompetenserna så att alla får ut så mycket som möjligt av resan. Jag bifogar årets tänkta rutt, den kan ändras men det sker isf på plats. Jag återkommer till rutten längre ner och ska försöka berätta lite om de olika stoppen och sträckningarna.

Denna vecka är en semestersegling med kappseglingskaraktär. Från start till mål är det kappsegling i samma anda som på onsdagsseglingarna eller Luleregattan. Alla ska vara med och segla och vi ska segla så bra som möjligt. Här ska vi trimma oss som besättning så att vi blir samarbetade och får bästa möjliga fart på båten.

Skepparen (Jesper, Erik) kommer alltid att ta båten in och ut ur hamn. Vid sidan av kappseglingen kommer vi att segla en hel del och mitt mål är att alla (som vill) ska segla och leda båten vid något tillfälle.

Rutten (bifogar karta/bansträckning)

Lördag: Vi hämtar/bunkrar båtarna och kommer att segla en par timmar till Veli Drevenik, här köper man god olivolja, honug eller ett litet konstverk om man vill. Adriatiska havets bästa käk serveras under mingelmiddagen.

Söndag: Distanssegling till ön Vis, Vis är ett enda stort fort kanske mest känt för Titos möten med Churchill under ww2 men det var ett fort redan för ett par hundra år sedan.

Måndag: Palmizana, här kan vi välja att gå in i naturhamn eller följa resten in i marinan. Hvar ligger runt hörnet. Åka snabbtaxi för en hundring är skoj. I mån av tid kommer vi att smita på en liten överraskning här?.

Tisdag: Banseglingar, vi stannar i Palmizana jag föreslår att vi lägger oss inne vid Hvar för natten. Carpe diem är ett måste (chillout bar). Fort finnes för historikerna?.. Under em tar vi en tur runt öarna och badar lite (eller när tid finnes). Om vi hinner ska vi ta en segeltur till Zlatans vinodlingar. Lokal vinproducent och entreprenör.

Onsdag: Distanssegling till staden Starigrad, ligger även den på ön Hvar. Här har vi en bra möjlighet att bunkra, bra butik. Stargrad är lite avsides och lite mindre turistigt. Dock finns en liten turistrepa för den som vill.

Torsdag: Fri segling, en bansegling utanför ön Brac innan vi går in i Milna för segerfest och prisutdelning.

Fredag: Fri segling till hemmahamn, förslagsvis tar vi en taxi till Trogir på kvällen, det är mitt emellan de två hamnar jag misstänker vi kommer att hämta våra båtar. Får vi en avslutande liten kväll ihop. Trogirs gamla stadsdelar är riktigt fina.

Lördag: Utcheck och hemfärd.

En kort beskrivning?

Pållefar ska vara skådespelare i en ny tyskfilm

En av mina bästa vänner ska vara bensinmack föreståndare. kiruna fotografen pållefar ska bli skådis igen.
pållefar som är nog en av dom bästa pressfotografer som jag känner.

Fotomicke Bloggen 1 ÅR

Det har gått ett år sedan jag startade Fotomicke bloggen och från början så hade jag ca 10 unika besökare per dag och nu är jag uppe i 100-300 unika besökare per dag. Efter som jag inte lägger någon text över bilderna så har en del bilder blivit stulna till och med av tidningar men jag har alltid varigt duktig att fakturera dessa stölder. sedan har en den bilder blivit stulna för ändamålet att skada dom som är på bildern men som tur var lade jag in från början ipnummer statistik så jag vet vilka som läser min blogg. och det är roligt att så många fotografer läser min blogg tack för att ni gör det!!! efter som det stora tryck på min blogg så blir det lösenords skyddad under en period, pga av att jag gör lite nya system arbeten.// Micke

Nikon Creative Lightning

Nikon Creative Lightning school
Vi avslutade dagen med att ta lite bilder ute och på söndag ska vi fortsätta med utomhus fotografering med Nikon Creative Lightning. Brorsan upptäckte att han kan inte styra blixtarna på samma  unika sätt med sina 3st Nikon D3 som mange och jag kan styra SB-800 med  våra Nikon D300 utan brorsan måste köpa en Nikon SU-800 Wireless Speedlight Commander Unit för att kunna styra blixtarna.

Den här bilden kunde vi inte ta med Nikon Creative Lightning school utan vi fick använda mina radiosynkar en SB-24 under ljusbodet och en SB-80DX bakom mig med remote funktion Mange tog bilden med D300 och 12-24mm

Nikon Creative Lightning

Nikon Creative Lightning school
Så när vädret var dåligt så ägnade vi lördagen åt Nikon Creative Lightning Magnus har tagit denna bild med sin Nikon D300Brorsan upptäckte att han kan inte styra blixtarna på samma  unika sätt med sina 3st Nikon D3 som mange och jag kan styra SB-800 med  våra Nikon D300 utan brorsan måste köpa en Nikon SU-800 Wireless Speedlight Commander Unit för att kunna styra blixtarna

Här står dom som vilda hingstar och väntar på sin ryttare för att ge sig ut i prärienatten

På lördagmorgon så kom snön igen och vi har ju skjutit på starten av av vårt fjäll äventyr

Snöskoter safari

pga av osäkert väder och hård arbetsbelastning så har vi senare lagt starten av snöskoter safari i kebnefjällen ett par dagar

Idag fick Plannja skrika av glädje

I dag var jag till piteå och och gjorde ett kompleterings jobb för ett bildspel som jag håller på
med som ska vara klart till hösten. Fick även klart med min stockholms resa den 10 april åker
 jag till stockholm där jag har två möten och en kurs. Ikväll var jag på basket bilden är tagen
med Nikon D300 har kameran inställd på 6 miljoner pix och högsta jpeg. utanför pontus hade
jag parkerat bilen med riktanantenn och innifrån hallen hade jag en riktantenn kopplad till
kameran, det tog ca 15-20 sekunder att sända bilden till Northworks Wireless server och bilden
är då tillgänglig för bildbyrån. under slut minuterna så flyttade jag mig till en annan position och
bad en funktionär att gå en meter åt sidan vilket han gjorde, då då kom en fotograf i min skottlinjen,
så jag sade ett par väl valda ord i ren ilska. men jag tro att han förkänade dom om han ställde sig
med flit framför. det var samma fotograf som stod bredvid en brudpars fotograf och tar samma
bilder av brudparet och ger bort bilder till brudparet så att dom inte köper några bilder av den
brudpars fotografen som har fotograferat brudparet och sedan står han och skryter om det och
tycker han är tuff. Ni förstår säkert vad jag tycker om denna handling !!!!!